Piękno, wrażliwość, żywe kolory, fascynacja urokami życia codziennego, doznaniami krajobrazu miejskiego i wiejskiego, wspaniałości morskich pejzaży, wnikliwa obserwacja martwej natury... To wszystko znajdziemy w malarstwie Aśki Mendys-Gatti, polskiej artystki od wielu lat mieszkającej we Włoszech i tam prezentującej swoje obrazy na wystawach organizowanych przez L'Associazione Artistica Paolo Borsa w Monzy, stowarzyszeniu artystycznym, do którego należy i w którym aktywnie uczestniczy. Bierze także udział w ekspozycjach Bottega dell'Arte w Missagli, jak również prezentuje swoje obrazy w wystawach Międzynarodowego Centrum Artystów Współczesnych CIAC z siedzibą w Rzymie. Oprócz wystaw w Italii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych swoje prace pokazuje także w Polsce. Tym razem po raz pierwszy w Galerii Floriańska 22 w Krakowie.
Malarstwo Aśki Mendys-Gatti cechuje ogromna rozpiętość tematyczna i stylistyczna. W jej obrazach dostrzec można zarówno elementy symbolizmu, impresjonizmu, postimpresjonizmu, a nawet odwoływanie się do tradycji historii sztuki przełomu wieków XIX i XX w., z których inspiracje dziełami polskiego artysty Władysława Podkowińskiego zaznaczają się najbardziej wyraziście ("Posiadłość w Błazinach", "Dom na wsi w Błazinach").
Artystka zwraca szczególną uwagę na naturę, przyrodę, czy to polską, czy włoską, czy też zaobserwowaną i przemyślaną artystycznie i uwiecznioną na płótnach, w innych częściach świata, podczas podróży ("Rybacy z Gwatemali").
W malarstwie tym oprócz inspiracji kręgiem kultury śródziemnomorskiej, wpływów koloryzmu spod znaku Ecole de Paris, dostrzec można także kubistyczną geometryzację ("Wenecja"), pewnego rodzaju flirt z abstrakcją ("Morze w Toskanii", "Pejzaż Maremmy - Toskania Nadmorska"), a także pewną baśniowość nasyconą nostalgią i emocjonalną fascynacją obecną w krajobrazie, w którym artystka zdaje się zamykać i utrwalać własne wspomnienia i przeżycia, perfekcyjnie łącząc np. motywy górskie i przyrodę o różnych porach roku ("Widok na jezioro Como", "Pierwszy śnieg, Engadina Szwajcarska", "Szczyty św. Marcina, Dolomity").
Jednak nie tylko to nasycone światłem, pozbawione ludzkiego sztafażu malarstwo pejzażowe, dla odbiorcy niewątpliwie pełne niezwykłego ponadczasowego piękna, oddanego zarówno tradycyjnymi metodami zastosowania techniki olejnej na płótnie, farbami nakładanymi nie tylko pędzlami, ale i szpachelkami, może być przedmiotem podziwu.
Artystka sięga także po tematy rodzajowe ("Chłopcy", "Baletnice"), portretując również postacie dzieci bawiących się ze zwierzętami ("Dziewczynka z kogutem", "Chłopiec z pieskiem"), a także uwieczniając na płótnie romantyczne przedstawienia ptaków ("Łabędzie śpiewające", "Czaple") oraz wysmakowane kolorystycznie kompozycje, których "bohaterami" są umieszczone na niemal barokowych tłach koguty ("Kogut Europejski", "Kogut japoński") czy zatopione w zieleni stapiające się z otoczeniem żaby ("Żaba peruwiańska", "Żaba w stawie").
Artystka niezwykle wrażliwa na przyrodę uwiecznia ją bez sentymentalizmu czy czułostkowości, zachowując jej cechy szczególne, coś co porusza w nas tę strunę niemal dziecięcego zachwytu nad światem. W takich pracach jak "Stary młyn" widz może odczuwać atmosferę, klimat panujący wewnątrz tego niepokojąco realistycznego obrazu - chłód bijący od wody w ciepły dzień i wilgoć ceglanego muru budynku młyna otoczonego roślinnością.
Podobnie w "Alei wysadzanej drzewami" Aśki Mendys-Gatti, z perspektywą biegnącą w głąb, niczym wariacja malarska na temat krajobrazu w "Drodze do Middelharnis" holenderskiego siedemnastowiecznego mistrza Meinderta Hobbemy, czujemy wręcz przyjemną cienistość ścieżki biegnącej między rozpalonymi słońcem polami nieskończoność tej drogi... Motyw drogi jest jak się wydaje bliski malarce, bo podejmuje go wielokrotnie w różnych wersjach ("Ogród oliwny", "Wierzby Mazowsza", "Delta Padu").
Osobną grupą tematyczną stanowią martwe natury. Dla mnie jedną z najpiękniejszych są "Moje cytryny" z owocami umieszczonymi na niebieskiej serwecie w brązowym koszyku. Ta słoneczna kolorystyczna uczta malarska, z tłem o oranżowo-żólto-brązowym tle, to kwintesencja włoskiego śródziemnomorskiego postrzegania świata w całym jego urzekającym kolorycie. Z pewnością na te prace artystki wpłynęło włoskie otoczenie, obcowanie z południowym światłem i bogactwem oraz różnorodnością przyrody,
Aśka Mendys-Gatti nie ogranicza się jednak tylko do poszukiwań kolorystycznych i uwieczniania otoczenia.
Są w jej twórczości również prace o tematyce sakralnej - niewielkie trzydziestocentymetrowe ikony na deskach (bukowych, jaworowych) wykonane temperą żółtkową. Należą do tej grupy m.in.: "Bułgarska Madonna Katafigi", "Madonna z Dzieciątkiem Jezus z bieszczadzkiej Łopienki" czy "Chrystus Pantokrator".
Na wystawie w Galerii Floriańska 22 zobaczyć możemy to co w malarstwie Aśki Mendys-Gatti najpiękniejsze, a ponieważ indywidualna ekspozycja wybranych dzieł artystki odbywa się w sezonie wakacyjnym - w lipcu i sierpniu, będzie można w letnim klimacie, pełnym kolorów i światła, poczuć włoskie (i nie tylko włoskie) malarskie oczarowania, które z pewnością niejednego widza oglądającego tę ekspozycję uwiodą.
Wystawa "Horyzont wyobraźni" czynna będzie do 7 sierpnia 2025 roku.
Ekspozycja pod patronatem
Komentarze
Prześlij komentarz