Konserwacja obrazu "Bitwa pod Kaliszem"


W Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach rozpoczął się właśnie drugi etap konserwacji obrazu przedstawiającego bitwę pod Kaliszem w roku 1706. To nie lada wyzwanie ze względu na rozmiar płótna: ponad dwa i pół metra wysokości i szerokości. Z powodu takich gabarytów obraz nie mógł być wniesiony do pracowni konserwatorskiej, dlatego prace postanowiono wykonać w sali wystaw zmiennych mieszczącej się przy Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Właśnie tu goście galerii mogą odwiedzić konserwatorki pochylone nad obrazem (przez większą część tygodnia, do godz. 14.00). Prace będą prowadzone do marca 2019 r.
O rozpoczęciu konserwacji „Bitwy pod Kaliszem” zadecydował zły stan zachowania obrazu. 
– Jego warstwa malarska i zaprawa, w wyniku procesów starzenia oraz niestabilnych warunków przechowywania w przeszłości, uległy z czasem spękaniu, odspajały się od płótna i wykazywały tendencje do wykruszeń. Dlatego w miejscach największych uszkodzeń powierzchnię doraźnie zaklejono bibułką japońską. Ponadto widoczne były liczne zmienione kolorystycznie retusze z dawnych konserwacji, a werniks pokrywający malowidło pożółkł i zmatowiał – tłumaczy Elżbiety Zygier, kierująca Pracownią Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach.
W pierwszym etapie konserwacji zabezpieczono uszkodzenia. Drugi etap prac obejmie działania o charakterze estetycznym. – Usunięte zostaną stare retusze, uzupełnione ubytki, a powierzchnia malowidła zostanie pokryta nowy werniksem, który nasyci barwy, przywracając pierwotny koloryt obrazu – mówi Elżbieta Zygier.
Po konserwacji obraz zostanie oprawiony w ramę i wystawiony w Muzeum Książąt Czartoryskich, którego otwarcie planowane jest na grudzień 2019 roku.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Sztuka nie znosi oszustwa" - rozmowa z krakowskim malarzem Iwo Birkenmajerem

"Miejscem dla samotnych artystów może być każde, jakie wybiorą lub jakie im się wskaże" - wywiad z Joanną Warchoł

Podsumowanie roku 2018 w muzeach i galeriach. Najlepsza dziesiątka wystaw.