Madonna w różanej girlandzie
Muzeum Narodowe w Krakowie przygotowało w ramach cyklu „Cudowna moc sztuki” pokaz wyjątkowego obrazu. To wizerunek Matki Boskiej w różanej girlandzie – rzymskie dzieło Giovanniego Battisty Salviego wypożyczone z warszawskiego klasztoru sióstr wizytek.
Barokowy włoski obraz,
prezentowany w ramach specjalnego pokazu w EUROPEUM – Ośrodku Kultury
Europejskiej, będącym oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie, to dużej klasy
malarskiej wizerunek Madonny otoczonej efektowną girlandą róż.
Pochodzi z połowy XVII stulecia, z rzymskiej pracowni Giovanniego Battisty Salviego, znanego jako Sassoferrato (1609–1685). Był on niezwykle ceniony w swojej epoce jako autor dewocyjnych, idealizowanych wizerunków maryjnych, które widzowie Muzeum Narodowego w Krakowie mogą pamiętać z wystawy „Maria Mater Misericordiae”.
Pochodzi z połowy XVII stulecia, z rzymskiej pracowni Giovanniego Battisty Salviego, znanego jako Sassoferrato (1609–1685). Był on niezwykle ceniony w swojej epoce jako autor dewocyjnych, idealizowanych wizerunków maryjnych, które widzowie Muzeum Narodowego w Krakowie mogą pamiętać z wystawy „Maria Mater Misericordiae”.
Nie udało się ustalić, w jaki
sposób „Matka Boska w różanej girlandzie” trafiła do Rzeczypospolitej, wiadomo
jednak, że w 1668 roku obraz ten został ofiarowany przez Jana Kazimierza i
Ludwikę Marię Gonzagę warszawskiemu klasztorowi Zakonu Nawiedzenia Najświętszej
Marii Panny i od tego czasu pozostaje w jego zbiorach. Maria została tu ukazana
w pozie pełnej powagi, nawet smutku. Róże z otaczającego postać wieńca symbolizują
czystość Niepokalanej.
Pokaz wzbogaciły trzy przepiękne przykłady
średniowiecznego malarstwa książkowego z kolekcji Biblioteki Książąt
Czartoryskich. Są to dwa modlitewniki i karta, w czasach nowożytnych wycięta z kodeksu „Godzinek”. Wszystkie są dziełami iluminatorstwa niderlandzkiego z
jego najlepszego okresu, za jaki uznać można przełom XV i XVI w.
– Nawiązując do
tradycji cyklu Cudowna Moc Sztuki, spośród wielu iluminacji wybraliśmy
miniatury o tematyce maryjnej. Oglądamy więc Zwiastowanie, otoczone na
marginesach naturalistyczną kompozycją z ogromnych, czerwonych róż, a obok – inicjał z Ofiarowaniem Dzieciątka w
świątyni, wokół którego „rozsypano” drobne , cięte kwiaty polne, niektóre
malowane w sposób imitujący zielnik. Trzeci eksponat, miniatura wycięta z
„Godzinek”, to Matka Boska z Dzieciątkiem i śpiewającymi aniołami, namalowana w Brugii ok. r 1500,
wtopiona w wiosenny flamandzki krajobraz, również otoczona wieńcem roślin, w
którym goździk, róże i bratek splotły się ze srebrnym akantem: rzeczywiste z
nierzeczywistym – mówi kurator pokazu miniatur kustosz Katarzyna
Płonka-Bałus.
Ekspozycja czynna do 9 września 2018 r.
Foto: MNK
Ekspozycja czynna do 9 września 2018 r.
Foto: MNK
Widziałam bardzo podobny
OdpowiedzUsuń