Czekając na SALOME w Operze Wrocławskiej, czyli premiery i zapowiedzi
Na czerwcowej konferencji prasowej w Operze Wrocławskiej zapowiedziane zostały premiery (4 operowe, 2 baletowe) zaplanowane na nadchodzący sezon 2025/2026 oraz spektakle upamiętniające wybitne, lecz nieżyjące już postacie związane z wrocławską Operą: Ewę Czermak (koncert 30 sierpnia) i Macieja Krzysztyniaka (8 października).
W latach 1988-2015 Ewa Czermak wykreowała na deskach wrocławskiej sceny wiele pamiętnych ról. Widzowie do dziś wspominają jej sopran liryczny z takich kreacji jak Micaela (Carmen), Mimi (Cyganeria), Hanna (Straszny Dwór), Desdemona (Otello), Pamina (Czarodziejski Flet), Agata (Wolny Strzelec), Zuzanna (Wesele Figara) i wielu innych. Była również pedagogiem, profesorem wokalistyki na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie kształciła studentów odnoszących dziś sukcesy na operowych scenach w kraju i za granicą. To właśnie ich występy usłyszymy w trakcie koncertu. Ponadto na skrzypcach towarzyszyć im będzie syn solistki, Adam Czermak, I koncertmistrz Orkiestry Opery Wrocławskiej.
Część wieczoru wypełni projekcja filmu dokumentalnego poświęconego działalności artystycznej i pedagogicznej prof. Ewy Czermak. Swoimi wspomnieniami dzielą się w nim m.in. dyrygenci: Ewa Michnik, Marek Pijarowski czy Tomasz Szreder, oraz inni artyści operowi i absolwenci. Całość uświetnią archiwalne nagrania spektakli - w dziesiątą rocznicę śmierci liryczny sopran Ewy Czermak ponownie zabrzmi więc w Operze Wrocławskiej. Usłyszymy m.in.: Medytację op.32 Aleksandra Głazunowa (1865-1936), Elegię op.160 Camille'a Saint-Saënsa (1835-1921) z Adamem Czermakiem na skrzypcach, Les chemins de l'amour - pieśń do słów Jeana Anouilha Francisa Poulenca (1899-1963), sopranistkę Natalię Kiczyńską w arii Mimi Sì, mi chiamano Mimì z opery Cyganeria Giacomo Pucciniego (1858-1924).
8 października odbędzie się Koncert pamięci Macieja Krzysztyniaka, który był jedną z największych gwiazd Opery Wrocławskiej, gdzie pracował blisko 40 lat. Ukończył wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka i adj. Macieja Witkiewicza. Niezapomniany baryton w swoim dorobku miał ponad 30 głównych partii operowych. Artysta przez szereg lat wcielał się w rolę Tewjego w musicalu „Skrzypek na dachu”, ponadto stworzył wiele świetnych kreacji scenicznych w spektaklach dla dzieci. W swojej karierze nierzadko występował gościnnie za granicą, a także występował na wielu festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju czy Festiwal Operow Verdiego w Roncole we Włoszech. Solista został odznaczony Brązowym i Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużony dla Wrocławia, Złotym Medalem za Długoletnią Służbę Artystyczną oraz Diamentem Wrocławia. Doceniała go również wrocławska widownia – dwukrotnie zdobył Złotą Iglicą i nagrodę od wrocławian dla Najlepszego Śpiewaka Roku. Maciej Krzysztyniak zmarł 9 października 2023 r. Koncert w Operze Wrocławskiej jest formą uczczenia pamięci o Wielkim Artyście.
W zapowiedziach Opery Wrocławskiej na sierpień jest też koncert Ukrainian Freedom Orchestra, która wyrusza na kolejne tournée latem tego roku pod batutą Keri-Lynn Wilson. 14 sierpnia 2025 r. trasę otworzy koncert w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, a już dwa dni później – 16 sierpnia – zespół zagra w Operze Wrocławskiej. Podczas tegorocznego tournée orkiestra zaprezentuje program, którego rdzeniem będzie V Symfonia Beethovena – arcydzieło światowej literatury muzycznej napisane podczas wojennej zawieruchy i osobistego kryzysu kompozytora, które na zawsze pozostanie symbolem zwycięstwa światła nad ciemnością i przeciwnościami losu. Przesłanie V Symfonii idealnie nawiązuje do obecnego momentu historycznego, prezentując przejście od ciemności do światła, ze skali molowej do durowej, ku zwycięstwu. Podczas koncertu usłyszymy również uwerturę do opery Tannhäuser Richarda Wagnera oraz przejmujące Cztery ostatnie pieśni Richarda Straussa w wykonaniu amerykańskiej sopranistki – Rachel Willis-Sørensen. W programie koncertu usłyszymy: Uwerturę do opery Tannhäuser Richarda Wagnera (1813-1883), a także Cztery ostatnie pieśni (Vier letzte Lieder)Richard Straussa (1864-1949): Wiosna (Frühling), Wrzesień (September), Idąc do snu (Beim Schlafengehen), W zmierzchu (Im Abendrot), gdzie jako sopranistka wystąpi Rachel Willis-Sørensen, a także V Symfonię c-moll op. 67 Ludwiga van Beethovena (1770-1827).
25 czerwca ruszył system rezerwacji biletów na najbliższy sezon. Z pewnością atrakcją wrześniową będzie zapowiadany "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszki, którego premiera planowana jest na 12 września.
Wrocławska premiera Strasznego dworu w reżyserii Brunona Berger-Gorskiego oraz pod kierownictwem muzycznym Miriana Khukhunaishvili będzie wyjątkowa pod wieloma względami. Będzie to nie tylko otwarcie nowego sezonu artystycznego 2025/2026, ale również uświetnienie obchodów jubileuszu 80 lat polskiej sceny operowej we Wrocławiu. 8 września 1945 r. odbyła się w stolicy Dolnego Śląska premiera Halki Stanisława Moniuszki, co zapoczątkowało powojenny rozwój stałej sceny operowej w mieście. Obecna inscenizacja Strasznego dworu będzie nawiązywała właśnie do tych wydarzeń, kiedy to Polacy – nowi mieszkańcy Wrocławia – na gruzach niedawnej Festung Breslau zaczęli budować polską kulturę.
Ciekawie zapowiada się też listopadowa premiera. W czasie zadumy i refleksji, gdy szczególnie mocno odczuwamy potrzebę bliskości piękna i światła, Opera Wrocławska zaprasza widzów na tryptyk baletowy Lumière. W programie znajdą się dwie polskie premiery dzieł wybitnych światowych choreografów: Un Ballo w choreografii Jiří Kyliána oraz 6 Breaths autorstwa Rafaela Bonacheli. Oba utwory podejmują temat przemijania, życia i śmierci – bez patosu, w oszczędnej scenografii (Daniel Dvorak), ale z niezwykle sugestywną reżyserią światła (Bogumił Palewicz), która staje się integralną częścią wieczoru. Trzecia część programu to zapierające dech w piersiach Bolero w choreografii Meryl Tankard – taneczna i teatralna gra cieni stworzona we współpracy z wizualnym artystą Régisem Lasakiem. Spektakl ten przyniósł Operze Wrocławskiej w ubiegłym roku Nagrodę im. Jana Kiepury w nowej kategorii: reżyseria światła. W roku 2025 przypada 150. rocznica urodzin Maurice’a Ravela. Program baletowy Lumière jest okazją do uczczenia tego francuskiego mistrza. Dzieła Ravela – Tombeau de Couperin, Pavane pour un infante défunte (Un Ballo) i Bolero w dialogu z przejmującą kompozycją włoskiego twórcy Ezio Bosso: 6 Breaths, poruszają i skłaniają do refleksji. Bosso – kompozytor, pianista, kontrabasista i dyrygent – pozostawił po sobie muzykę pełną emocji i światła, idealnie wpisującą się w charakter tego wieczoru. Lumière to spotkanie tańca, światła, muzyki i emocji. Spektakl składa się z unikalnych kompozycji – teatralnych i tanecznych zarazem – odwołujących się do tradycji teatru tańca i sztuki światła.
Komentarze
Prześlij komentarz