"Salome" Richarda Straussa w Operze Wrocławskiej – zapowiedź premiery





Po niesamowitym tryptyku baletowym Lumiere w Operze Wrocławskiej, owacyjnie przyjętym przez wrocławską publiczność, jeszcze w listopadzie szykuje się kolejna premiera. 28 listopada będzie można obejrzeć i usłyszeć "Salome" Richarda Straussa w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Co ciekawe spektakl operowy opatrzony jest adnotacją "tylko dla widzów dorosłych", a więc zapowiada się jak już wcześniej o tej operze mówiono "biblijny skandal". Plakat do "Salome" zaprojektował Rafał Olbiński również kontrowersyjny artysta malarz, grafik, plakacista, poeta, pisarz, scenograf przez 30 lat mieszkający i tworzący w Stanach Zjednoczonych.

Podczas premierowego wieczoru będzie się można spodziewać jak sądzę dużej dawki erotyki i wspaniałych głosów wrocławskich (i nie tylko) śpiewaków i śpiewaczek, których nazwiska zachęcają do odwiedzin w Operze Wrocławskiej, jeśli nie na premierze 28 listopada, to na kolejnych operowych przedstawieniach. "Salome" będzie grana 30 listopada, 2 grudnia, 4 grudnia, a także 7 grudnia. Warto zatem zapolować na bilety, bo takich spektakli nie ma zbyt wiele we wrocławskim operowym repertuarze.

 Salome jest jednym z największych i najważniejszych, obok Elektry, dzieł Richarda Straussa (1864-1949). Ta jednoaktowa opera została napisana w 1905 roku, a autorem libretta jest sam kompozytor, który zainspirował się dramatem Oscara Wilde’a o tym samym tytule. W efekcie Salome jest niemiecką adaptacją sztuki teatralnej Wilde’a, pierwotnie napisanej w języku francuskim. Prapremiera dzieła miała miejsce 9 grudnia 1905 roku w Dreźnie. Spektakl oceniono jako kontrowersyjny z uwagi na zbyt śmiałe epatowanie erotyzmem. Ostatecznie Salome zdobyła uznanie krytyki i zyskała miano jednego z arcydzieł operowych XX wieku.

Akcja opery rozgrywa się w pałacu króla Heroda w Galilei i opowiada biblijną historię księżniczki Salome. Dziewczyna oczarowuje Heroda swoją urodą, a przede wszystkim Tańcem siedmiu zasłon. W zamian za to żąda przyniesienia na misie głowy uwięzionego proroka – Jana Chrzciciela (Jochanaana).  
Jednak spektakl w koncepcji Mariusza Trelińskiego nie odnosi się do czasów biblijnych, lecz akcja zostaje przeniesiona do współczesności. Dzieło staje się rodzinnym dramatem, w którym zostają przedstawione ukryte relacje pomiędzy domownikami: między ojczymem - Herodem, jego przybraną córką - Salome a pożądającą władzy matką - Herodiadą. Grę toczy tutaj również tytułowa bohaterka i - nieuchwytny obiekt jej obsesyjnego pożądania - prorok Jochanaan. A może jest on tylko głosem, przywidzeniem? Równolegle gra toczy się również pomiędzy Salome a Herodem - jej brutalnym ojczymem, żyjącym w lęku przed śmiercią.
Partytura dzieła jest przepełniona ekspresjonistycznym językiem muzycznym, uwagę zwraca również przebogata orkiestracja. Ponadto wyjątkowości nadaje intensywny ładunek emocjonalny i psychologiczny opery.
W Operze Wrocławskiej (ówcześnie Breslauer Stadttheater) Salome została wystawiona  wkrótce po drezdeńskiej prapremierze,  w lutym 1906 r.  Obecny na spektaklu kompozytor Richard Strauss, nie krył zachwytu, a w ramach wdzięczności za uszanowanie i dobre przyjęcie jego dzieła opublikował oficjalne podziękowania na łamach gazety „Schlesische Zeitung”. 

Obsada

Salome - 
Natalia Rubiś*
Herod - 
Norbert Ernst*
Herodiada - 
Barbara Bagińska
Jochanaan - 
Oleksandr Pushniak*
Narraboth - 
Maciej Kwaśnikowski*
Paź Herodiady - 
Aleksandra Opała
Nazarejczyk I - 
Grzegorz Szostak*
Nazarejczyk II - 
Tomasz Łykowski
Żyd 1 - 
Mateusz Zajdel*
Żyd 2 - 
Paweł Żak
Żyd 3 - 
Aleksander Zuchowicz
Żyd 4 - 
Edward Kulczyk
Żyd 5 - 
Jakub Michalski
Żołnierz 1 - 
Dominik Kujawa*
Żołnierz 2 - 
Tomasz Rudnicki
Przybysz z Kapadocji - 
Łukasz Rosiak
Niewolnik - 
Joanna Marszałek
Aktor Jochanaan - 
Michał Ciećka*
Tancerki - 
Daniela Komędera*
 
Gabriela Chojecka*
 
Zuzanna Nepelska*
 
Nadia Rosiak*

*gościnnie
(mat.pras.)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lekarz was zeżre na kolację, czyli o "Złej dziewczynce"

Wszyscy jesteśmy barbarzyńcami?

Wystawa "Przestrzenie" w Zachęcie - zapowiedź