Wystawa "Bezkresna przestrzeń sztuki", czyli o sztuce rosyjskiej w Krakowie


Sztuka rosyjska od dawna budzi w Polsce spore zainteresowanie. Nie sięgając wstecz do czasów wspaniałych ikon, które można od czasu do czasu oglądać w polskich muzeach, wystarczy przywołać ekspozycje awangardy międzywojennej z dziełami rosyjskich konstruktywistów, jakie mogliśmy swego czasu podziwiać w Kamienicy Szołayskich na wystawie "Potęga awangardy", czy cieszących się zawsze sporym zainteresowaniem prezentacjami artystów związanych z Ecole de Paris, czy szerzej - nurtem kolorystów, z kolekcji pokazywanych w ostatnich latach w różnych galeriach. Bo też współczesna sztuka rosyjska, ta wywodząca się od XIX-wiecznego realizmu, mająca korzenie tkwiące nie tylko w tradycji rosyjskiej sztuki akademickiej minionych wieków, ale i we francuskiej sztuce postimpresjonistycznej tak bogato reprezentowanej w rosyjskich muzeach, ma swoich współczesnych kontynuatorów, którzy, podobnie jak ich awangardowi antagoniści, mają swych reprezentantów w sztuce najnowszej.
Ta dwoistość sztuki - współistnienie nurtu realistyczno-postimpresjonistycznego, jak można by go umownie nazwać umieszczając tam twórców stylistycznie podobnych, oraz nurtu sięgającego do dokonań awangardowych artystów związanych z konstruktywizmem czy suprematyzmem, czy też szeroko pojętą abstrakcją - obecna jest na najnowszej wystawie w galerii Floriańska 22 w Krakowie. Tytuł w kontekście powyższych refleksji jest całkowicie adekwatny.
"Bezkresna przestrzeń sztuki" to bowiem prezentacja twórców rosyjskich mieszkających w Polsce. Artystów, którzy swoją edukację ukończyli w Rosji (czasem kontynuując ją w Polsce), mając tam również do czynienia z bogatymi zbiorami muzealnymi, zapewniającymi kontakt ze sztuką najwyższej klasy, którą mogli przeanalizować, podziwiać i przefiltrowaną przez współczesną wrażliwość wykorzystać dla wzbogacenia indywidualnych twórczych eksperymentów.
W 2017 r. w Warszawie ekspozycję można było obejrzeć zapoznając się z pracami malarzy, z których każdy reprezentuje odmienną malarską wizję świata.
Na tegorocznej wystawie, pod nie zmienionym tytułem, tym razem w Krakowie swoje obrazy pokazuje pięciu twórców.
Natasha Bakovic urodziła się w Leningradzie, ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Pięknych przy Rosyjskiej Akademii Sztuk Pięknych imienia I.Riepina, a następnie kontynuowała edukację w Petersburskim Instytucie Malarstwa, Rzeźby i Architektury, kończąc ją z wyróżnieniem. Jej prace znajdują się m.in. w kolekcjach niemieckich, duńskich, austriackich, polskich, amerykańskich, rosyjskich i chińskich. Mieszkająca i pracująca obecnie w Warszawie artystka zafascynowana jest tematyką rodzajową, pełną nostalgii i zadumy malarską analizą życia codziennego ("Pierwszy śnieg", "Noc nad Petersburgiem"), odwołującą się do dziedzictwa rosyjskiego malarstwa XIX i początku XX wieku.
Marianna Kaszko urodziła się w Jekatierynburgu, gdzie ukończyła szkołę plastyczną, a następnie Uralską Akademię Sztuk Pięknych oraz Polsko-Japońską Akademię Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie obecnie mieszka i tworzy. W jej twórczości silnie zarysowany jest wątek animalistyczny (konie), choć pojawia się również element pewnej baśniowości. Prace artystki znajdują się w kolekcjach w Polsce i Rosji, a prezentacje jej malarstwa odbyły się w Polsce i we Włoszech.
Tatiana Majewska, urodzona w Joszkar Ołe, gdzie ukończyła szkołę plastyczną, a także Maryjską Szkołę Artystyczną oraz Omski Instytut Technologiczny - zajmuje się nie tylko malarstwem, ale też grafiką i konserwacją malarstwa ściennego. Pracowała jako konserwator m.in. przy archikatedrze lubelskiej, kościele świętego Piotra i Pawła w Krakowie, katedrze sandomierskiej. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich. Mieszka i pracuje w Lublinie. Jej prace pokazywane były na licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych (m.in. Niemcy, Polska, Czechy, Francja). Obrazy tej artystki znajdują się w zbiorach kolekcjonerów w Polsce, USA i Czechach. W twórczości Tatiany Majewskiej dominuje postać kobieca, umieszczona na drobiazgowo odtworzonym tle wnętrza ("Zakazane drzwi Shantipur") lub na tle architektury ("Chiromancja").
Mieszkający w Warszawie Aleksander Chochłow urodził się w Moskwie i jest przedstawicielem starszego pokolenia twórców rosyjskich, a także reprezentantem nurtu abstrakcyjnego w sztuce najnowszej. Ukończył Wydział Scenografii Wyższej Szkoły Teatralnej przy Moskiewskim Akademickim Teatrze imienia Antoniego Czechowa. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Związku Rosyjskich Artystów Plastyków. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Sztuki Współczesnej  miasta Pienza (Rosja), ale i w kolekcjach m.in. polskich, niemieckich, kanadyjskich, francuskich, amerykańskich. W swojej twórczości sięga do dziedzictwa międzywojennej awangardy, tworząc techniką autorską (ach-art) prace o tytułach i formach nawiązujących do doświadczeń suprematyzmu ("Dama suprematyczna").
Mieszkający pod Krakowem Aleksandr Jasin  ukończył szkołę plastyczną w Symferopolu, a także Krymską Szkołę Artystyczną oraz Krymski Instytut Budownictwa na kierunku architektura krajobrazu. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Stowarzyszenia Akwarelistów Polskich. Brał udział w ok. 70 wystawach, a jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. rosyjskich, polskich, rumuńskich, czeskich, argentyńskich, kanadyjskich,włoskich, francuskich. W jego twórczości akwarelowej pojawia się najczęściej pejzaż miejski (Warszawa, Kraków, Paryż), a także krajobraz wiejski uwieczniany o różnych porach roku. Zarówno natura jak i fragmenty zabytków, czy zwykłych domów usytuowanych w pejzażu są przez artystę malowane ze szczególną dbałością o detale.
Ostatnim z prezentowanych na wystawie twórców jest pochodzący z Tadżykistanu Timur Karim, który ukończył Liceum Plastyczne w Duszanbe, a w latach 1990-1996 był stypendystą Ministerstwa Kultury Tadżykistanu. Ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Sankt Petersburgu. Uczęszczał do słynnej Pracowni Portretu, a po studiach zamieszkał w Polsce. Tworzy obrazy realistyczne techniką olejną i akwarelową. Prócz portretów maluje też pejzaże oraz prace, w których dominującym wątkiem są konie i końskie zaprzęgi. Zajmuje się również polichromią budowli sakralnych, jak np. kaplica św. Andrzeja w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie Łagiewnikach. W 2010 r. zdobył Grand Prix na II Międzynarodowym Konkursie AKT zorganizowanym w Łodzi przez Marquard Gallery, a rok później zajął I i II miejsce w 8 Międzynarodowym Konkursie Russian Art Week.


Wystawa "Bezkresna przestrzeń sztuki" w galerii Floriańska 22 czynna będzie od 30 listopada do 7 grudnia 2018 r.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brawurowa premiera "Manekinów" w Operze Wrocławskiej

"Staram się zbytnio nie intelektualizować swojego malarstwa" — wywiad z argentyńskim malarzem Alejandrem Mariottim

"Nasze imprezy są flamenco, żyjemy flamenco, śpimy flamenco i jemy flamenco" – wywiad z Tomatito