Warszawskie Muzeum Narodowe ponownie otwarte!



CO ZOBACZYĆ PO KWARANTANNIE? Polecamy GALERIE STAŁE MNW


Zaledwie niewielki ułamek zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie,
wyselekcjonowany przez kuratorów, prezentowany jest w przestrzeni
ekspozycyjnej. Obecnie można zwiedzić pięć galerii, dwie kolejne
– ze sztuką najdalszą i najbliższą współczesności – są w trakcie
rearanżacji.

Galeria Faras im. Profesora Kazimierza Michałowskiego
W latach 60-tych XX wieku w pobliżu granicy sudańsko-egipskiej ekspedycja
archeologiczna z Polski pod kierownictwem prof. Kazimierza Michałowskiego
odkryła dobrze zachowane ruiny katedry z VIII wieku. W MNW znajduje się
unikatowa na skalę europejską kolekcja 67 malowideł uratowanych z kościoła,
który został następnie zalany wodami sztucznego jeziora Nasera, powstałego
po ukończeniu budowy Wysokiej Tamy w egipskim Asuanie. Galeria Faras
MNW nawiązuje swoją kolorystyką i umiejscowieniem poszczególnych
eksponatów do katedralnego wnętrza, oddając jego nastrój.


Galeria Sztuki Średniowiecznej
W półmroku minimalistycznych wnętrz muzealnej galerii światło eksponuje
lśnienia złotych zdobień ołtarzy skrzydłowych, obrazów i rzeźb.
Powstały od XIV do XVI wieku – pierwotnie w większości były częścią wystroju
kościołów. Pochodzą z różnych regionów Polski – ze Śląska, Małopolski,
Wielkopolski i Kujaw oraz Pomorza. W MNW znajdują się tak słynne dzieła, jak
Piękna Madonna z Wrocławia, Poliptyk Grudziądzki, Poliptyk Zwiastowania
z Jednorożcem, Tryptyk z legendą świętego Stanisława Biskupa z Pławna czy
monumentalny ołtarz z Pruszcza Gdańskiego, ale też sprzęty liturgiczne,
ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy. MNW
prezentuje najbogatszą i najbardziej różnorodną kolekcję sztuki
średniowiecznej w Polsce.


Galeria Sztuki Dawnej
Arcydzieła sztuk pięknych oraz wirtuozeria dawnego rzemiosła spotkały się
w jednej muzealnej galerii, oddając przepych pałacu, willi i szlacheckiego
dworu, wystrój kościoła i przydomowej kaplicy oraz ilustrując ówczesne
wielkomiejskie życie. Monarchowie, wielcy książęta i szlachta otaczali się
obrazami i rzeźbami, wyszukanymi meblami, tkaninami i kobiercami, srebrami,
majoliką i porcelaną. Były to oznaki luksusu i splendoru, instrumenty pouczenia
moralnego, nośniki propagandy politycznej albo przedmioty służące rozrywce.
Obrazami liturgii w kościołach, kaplicach i klasztorach oraz dokumentami
prywatnej pobożności są zaprezentowane ołtarze skrzydłowe, obrazy
i przedmioty kultu religijnego. Galeria jest również ilustracją ówczesnego życia
w mieście, działalności miejskich instytucji i jego mieszkańców. Barwną
opowieść zamyka podróż do miasta szczególnego dla kultury europejskiej tego
czasu – Wenecji.


Galeria Sztuki XIX wieku
Galeria jest refleksją nad wspólnotą sztuki europejskiej – odzwierciedla
bogactwo i różnorodność tradycji oraz historycznych doświadczeń
poszczególnych narodów, które swoją tożsamość kulturową budowały na tym
samym fundamencie grecko-rzymskiego antyku i religii chrześcijańskiej.
Twórczość malarzy i rzeźbiarzy polskich przedstawiono w kontekście
wybranych prac reprezentantów innych narodowości. Konfrontacja dzieł
twórców z różnych krajów Europy pozwala pokazać wspólnotę ich dążeń
artystycznych. Peregrynacje po Europie, wynikające m.in. z konieczności
kształcenia w zagranicznych akademiach sztuk pięknych, poszukiwanie
malarskich motywów krajobrazowych we Włoszech, Francji czy Skandynawii,
udział w międzynarodowych wystawach, wreszcie studyjne wyjazdy do Paryża
– wszystko to sprawiło, że większość polskich twórców doskonale orientowała
się w aktualnych wydarzeniach artystycznych, dominujących trendach
i tendencjach. Układ ekspozycji pozwala uchwycić wzajemne relacje pomiędzy
dziełami powstałymi w analogicznym czasie w różnych krajach Europy.


Galeria Wzornictwa Polskiego
W galerii zaprezentowano najważniejsze zjawiska w polskim wzornictwie od
początku XX wieku po czasy współczesne. Ekspozycja ilustruje, w jaki sposób
myślano o projektowaniu w różnych epokach i środowiskach twórczych – od
kręgu zakopiańskiego, Warsztatów Krakowskich, Spółdzielni Artystów „Ład”
i modernistów z grupy „Praesens”, poprzez powojenny czas odbudowy,
socrealizm, odwilż i poodwilżową nowoczesność, aż do przykładów najlepszego
współczesnego designu. Osobne miejsce znajdują w niej zagadnienia związane
z projektowaniem przemysłowym, projektami dla dzieci oraz
etnoprojektowaniem. Prezentowane są m.in. popularne odbiorniki telewizyjne
i radiowe, meble, tkaniny, sprzęt gospodarstwa domowego, zabawki i inne
przedmioty codziennego użytku. Realizacje seryjne, jak również projekty,
modele i prototypy polskich autorów, które nie zaistniały w powszechnym odbiorze.

(informacja muzealna)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brawurowa premiera "Manekinów" w Operze Wrocławskiej

"Staram się zbytnio nie intelektualizować swojego malarstwa" — wywiad z argentyńskim malarzem Alejandrem Mariottim

"Nasze imprezy są flamenco, żyjemy flamenco, śpimy flamenco i jemy flamenco" – wywiad z Tomatito