Posty

Wyświetlanie postów z grudnia 19, 2019

Przewodnik po Muzeum Czartoryskich w Krakowie

Obraz
Muzeum Książąt Czartoryskich po remoncie zyskało dodatkową przestrzeń wystawienniczą – teraz ekspozycja prezentowana jest na dwóch piętrach, w aż 26 salach. Jakie skarby kolekcji Czartoryskich znajdziemy w kolejnych pomieszczeniach? Jak nie pominąć tego, co najcenniejsze? A oto  krótki przewodnik po Muzeum. I PIĘTRO Podest i Sale Czartoryskich (I–II) Wyjątkowy spacer po Muzeum Książąt Czartoryskich rozpoczynamy od Podestu, gdzie znajdują się dwa monumentalne płótna Jana Piotra Norblina. Za nim czekają dwie sale poświęcone rodzinie Czartoryskich, a w nich portrety (m.in. Izabeli Czartoryskiej oraz Adama Kazimierza Czartoryskiego) i przedmioty osobistego użytku, które pokazują nie tylko historię rodu, ale także dzieje muzeum. W pierwszej sali znajdują się szczęśliwie ocalałe pamiątki z tzw. Szkatuły Królewskiej, zrabowanej przez Niemców w czasie II wojny światowej. Sale poświęcone historii Polski (III–VIII) Korytarz jest wstępem do wędrówki po dziejach Polsk...

Muzeum Czartoryskich ponownie otwarte!

Obraz
Damę z gronostajem Leonarda da Vinci czy Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem Rembrandta van Rijna znów będzie można zobaczyć przy ulicy Pijarskiej w Krakowie. W 26 salach ekspozycyjnych, na dwóch piętrach wyremontowanego Pałacu, ponownie zagości niezwykle cenna kolekcja pamiątek narodowych i wyjątkowych dzieł sztuki. Muzeum Książąt Czartoryskich, oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, zaprasza do zwiedzania już od 20 grudnia 2019 roku. - To szczególny dzień w historii polskiego muzealnictwa. Najstarsze polskie muzeum, bo Muzeum Książąt Czartoryskich o kilka lat „wyprzedziło” powstanie Muzeum Narodowego w Krakowie, zostało wyremontowane, a kolekcja wraca „do domu” – już jako własność państwa polskiego, narodu polskiego. Udostępnienie dzisiaj kolekcji Książąt Czartoryskich stanowi realizację idei księżnej Izabeli Czartoryskiej, aby pamiątki przeszłości dla przyszłych pokoleń gromadzić i dbać o nie tak, jak powinno dbać każde świadome swojej historii państwo – mówi wicepremier, minist...

"Kostium jest także ubiorem" - wywiad z krakowską artystką Dorotą Morawetz

Obraz
W cyklu Wywiad z artystą - Dorota Morawetz Artystyczne spojrzenie: Pani najnowsza prezentacja w galerii Floriańska 22 nosi tytuł "The Time is out of joint". Co to znaczy w kontekście wystawy, jaką możemy zobaczyć w sali galeryjnej? Dorota Morawetz: Tytuł prezentacji w Galerii Floriańska 22 jest frazą z Szekspira, zapożyczoną jednak poprzez lekturę Derridy, który podejmując próbę zmierzenia się ze szczególną spuścizną historyczną w fascynujący dla mnie, dekonstrukcyjny sposób, analizuje tę konstatację sformułowaną przez Hamleta w kontekście pojawienia się zjawy Ojca. Wypowiadając tę frazę Hamlet określa stan epoki, w której żyje, stan swojego czasu, a więc szerzej swojego świata. Ten czas jest roz-spojony, rozregulowany, dysharmonijny, można rzec ana-chroniczny. Czas, który wypadł z ram – to wersja tłumaczenia, którą przyjęłam dla mojej wystawy. Jej trzon stanowi instalacja skonstruowana na bazie manekinów,  przedmiotów codziennych, rekwizytów codzienności oraz ...