Przewodnik po Muzeum Czartoryskich w Krakowie
Muzeum Książąt Czartoryskich po remoncie zyskało dodatkową przestrzeń
wystawienniczą – teraz ekspozycja prezentowana jest na dwóch piętrach, w aż 26 salach.
Jakie skarby kolekcji Czartoryskich znajdziemy w kolejnych pomieszczeniach? Jak
nie pominąć tego, co najcenniejsze? A oto krótki przewodnik po
Muzeum.
I PIĘTRO
Podest i Sale Czartoryskich (I–II)
Wyjątkowy
spacer po Muzeum Książąt Czartoryskich rozpoczynamy od Podestu, gdzie znajdują
się dwa monumentalne płótna Jana Piotra Norblina. Za nim czekają dwie sale
poświęcone rodzinie Czartoryskich, a w nich portrety (m.in. Izabeli
Czartoryskiej oraz Adama Kazimierza Czartoryskiego) i przedmioty
osobistego użytku, które pokazują nie tylko historię rodu, ale także dzieje
muzeum. W pierwszej sali znajdują się szczęśliwie ocalałe pamiątki z tzw.
Szkatuły Królewskiej, zrabowanej przez Niemców w czasie II wojny światowej.
Sale poświęcone historii Polski
(III–VIII)
Korytarz
jest wstępem do wędrówki po dziejach Polski od czasów Jagiellonów aż po schyłek
I Rzeczypospolitej. Sala Jagiellońska prezentuje dzieła sztuki i
pamiątki historyczne z czasów dynastii Jagiellonów i pierwszych władców
elekcyjnych. Można tu znaleźć dzieła z XV i XVI wieku, m.in. z kolegiaty
św. Michała na Wawelu: scenę Zwiastowania
Mistrza Jerzego oraz apokryficzną scenę Zaśnięcia
Matki Boskiej autorstwa naśladowcy Michała Lancza z Kitzingen.
Sala Wazowska – poprzez
prezentowane tam pamiątki – zabiera zwiedzających do czasów panowania
szwedzkiej dynastii Wazów (1587–1668). W sali Wiktorii Wiedeńskiej znalazły się obiekty związane z okresem
panowania króla Jana III Sobieskiego i jego historycznego zwycięstwa nad
Turkami w 1683 roku, m.in. szabla podarowana przez papieża Innocenta XI czy
tarcza „wróżebna”. Tu eksponowany jest też efektowy namiot turecki, a pod nim
cenny kobierzec perski. Natomiast w Sali Saskiej prezentowane są m.in. pasy
kontuszowe, zbiór tabakier wraz z tarkami do tytoniu, elementy zastawy stołowej
czy zespół wachlarzy.
Ostatnia sala pamiątek z dziejów
Polski, Sala Oświecenia – Finis Poloniae,
pokazuje czasy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Poza wizerunkiem
władcy odnaleźć tu można należące do niego drobiazgi oraz przedmioty
upamiętniające uchwalenie Konstytucji 3 maja w roku 1791.
Paramenty
liturgiczne i Pompa Funebris (IX–X)
W dwóch kolejnych salach znajdują
się paramenty liturgiczne, m.in. szaty i przedmioty służące do prywatnej
dewocji, a także obiekty związane z uroczystościami pogrzebowymi. Niezwykłym eksponatem
jest włoski zegar nocny, przypominający kształtem późnobarokowy ołtarz.
Sztuka Orientu
(XI–XIII)
Zwiedzanie pierwszego piętra
zamykają sale poświęcone sztuce orientalnej. Widzowie znajdą tu m.in. perskie
tekstylia i tapiserie, indyjskie posążki najważniejszych bóstw czy tybetańskie
stalowe okucia ławek siodła. W tych
salach prezentowane są także chińskie wachlarze czy imbryki do parzenia
herbaty, a także wyroby japońskie, wśród których dominują niewielkie figurki –
tzw. netsuke.
II PIĘTRO
Salon antyczny (I)
Salon antyczny to dzieła z
różnych okresów historycznych, ale tematycznie lub ikonograficznie nawiązujące
do tradycji sztuki starożytnej. Znajdziemy tu m.in. monumentalny gobelin z przedstawieniem
wjazdu Aleksandra Wielkiego do Babilonu, majolikowe talerze z barwnymi scenami
zaczerpniętymi z historii o Tezeuszu, Ledzie lub wyprawy Argonautów po złote runo
czy renesansową tarczę, uznawaną w czasach puławskich za tarczę Juliusza Cezara,
która ukazuje rozbudowaną scenę ilustrującą Pieśń XVII Iliady.
Sale: Sztuka renesansu
oraz Dama z gronostajem (II–III)
Do epoki renesansu widzowie
przeniosą się dzięki zgromadzonym w tej sali obrazom na wyciętym podłożu w
kształcie koła (tzw. tonda), monumentalnej tapiserii Złoty deszcz z XVI wieku (ilustrującej mit o Danae) oraz majolikom
– wyrobom ceramicznym pokrytym charakterystyczną barwną masą ołowiowo-cynową, a
także szkłom weneckim. To stąd przechodzi się do pomieszczenia, w którym
prezentowana jest Dama z gronostajem
Leonarda da Vinci, jedno z najcenniejszych dzieł malarskich na świecie.
Sztuka
średniowieczna (V)
Po minięciu Korytarza (IV), w
którym znajdują się trzy dzieła mozaikowe datowane na XVII/XVIII wiek,
zwiedzający docierają do pomieszczenia prezentującego sztukę średniowiecza.
Najstarszym dziełem malarskim jest tu tryptyk Rinalda da Siena z
przedstawieniem Matki Boskiej z Dzieciątkiem w części centralnej. Znajdziemy tu
także stworzoną w Awinionie kwaterę ze sceną Zwiastowania z lat około 1321–1323. Ważne miejsce w tej sali zajmują
rzemiosło dekorowane techniką emalii oraz rzeźby z kości słoniowej.
Sztuka Europy północnej
XV–XVII w. (VI)
Kolejna przestrzeń prezentuje
sztukę Europy północnej wykonywaną od XV do XVII wieku. Obok zbioru rzemiosła
artystycznego i militariów znalazły się tu wyjątkowe przykłady malarstwa, m.in.
wizerunek św. Katarzyny Aleksandryjskiej autorstwa Hansa Suessa von Kulmbacha
czy portret określany jako Maria
Magdalena pisząca.
Tu zwiedzający mogą podziwiać też
sceny ze skrzydeł dwóch różnych dyptyków z warsztatu Alberta Boutsa,
wyobrażających Chrystusa jako Zbawiciela Świata (łac. Salvator Mundi) oraz Matkę Boską Bolesną, jak również obraz Matka Boska z Dzieciątkiem jedzącym jabłko.
Sztuka czasów
Rembrandta (VII)
W następnej sali uwagę
niewątpliwie przyciąga Krajobraz z
miłosiernym Samarytaninem autorstwa Rembrandta van Rijna. Warto jednak
podkreślić, że znalazły się tu dzieła mniejszych mistrzów holenderskich
przedstawiające typową dla tamtejszych twórców tematykę, m.in. sceny rodzajowe
(np. W wartowni oraz Koncert na trąbce Anthonie Palamedesza)
czy mariny.
Sala Polska
(VIII)
Najcenniejsze pamiątki,
przechowywane kiedyś w puławskiej Świątyni Sybilli, znalazły swoje miejsce
właśnie w Sali Polskiej. To tu w gablotach prezentowane są kolekcjonowane przez
księżną Izabelę szczątki wielkich postaci historycznych, m.in.: Bolesława
Chrobrego, Władysława Hermana, Bolesława Krzywoustego, Mikołaja Kopernika, Jana
Kochanowskiego, Jana Karola Chodkiewicza, Stanisława Żółkiewskiego i Stefana
Czarnieckiego. Tu także eksponowana jest tzw. Chorągiew Carów Szujskich.
To nie koniec pamiątek – w Sali
Polskiej pokazywana jest też kurtka generalska po twórcy Legionów Polskich we
Włoszech Janie Henryku Dąbrowskim, chorągiew i dwie szable po Tadeuszu
Kościuszce czy pałasz księcia Józefa Poniatowskiego. Tu znajduje się również płótno
Polonia 1863 pędzla Jana Matejki.
Biblioteka Książąt Czartoryskich (IX–X)
Bogate zbiory Biblioteki Książąt Czartoryskich
zawierają bezcenne dzieła piśmiennictwa zarówno polskiego, jak i światowego, a
na ekspozycji w muzeum widzowie zobaczą najważniejsze z nich. Znajdziemy tu
m.in. dokumenty wydawane przez kancelarie królewskie – jak przywilej koszycki z
roku 1374, akt unii horodelskiej z roku 1413, akty prawne, np. dokument hołdu pruskiego
(określany również Traktatem Krakowskim
z 8 IV 1525 roku), listy sławnych postaci czy oryginalny zapis nutowy Fryderyka
Chopina pod Rondo à la krakowiak.
Gabinet Rycin i Rysunków (XI–XIII)
Niemal tak samo bogate są zbiory
Gabinetu Rycin i Rysunków Muzeum Książąt Czartoryskich, gdzie znajduje się
ponad 46 tys. grafik i ponad 6 tys. rysunków. W trzech salach muzeum
zwiedzający poznają tylko część z nich, m.in. grafiki włoskie z XV i XVI wieku,
autorstwa Mantegny czy Marcantonia Raimondiego, ryciny Albrechta Dürera, cykl
pejzaży Pietera Bruegla Starszego czy siedemnastowieczne ryciny niderlandzkie,
wśród których znajdują się odbitki autorstwa Rembrandta, a także zbiory
poloników.
(oprac. na podstawie tekstu Mateusza Chramca, Muzeum Książąt
Czartoryskich)
Komentarze
Prześlij komentarz