Nowy sezon 2025/2026 w Teatrze Polskim w Podziemiu

 


Nowy sezon w Teatrze Polskim w Podziemiu rozpocznie się wrześniowymi spektaklami "Planety małp" w reżyserii Marcina Libera w Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, w październiku "Balkony-pieśni miłosne" wyreżyserowane przez Krystiana Lupę zobaczą widzowie dwunastej edycji Festiwalu Wybrzeże Sztuki w Gdańsku, a na maj 2026 roku operę performatywną przygotuje Katarzyna Kalwat.


Scena ze spektaklu "Planeta małp" 

"Planetę małp" obejrzeć będzie można 12 i 13 września o godzinie 19.00, a 14 września o 17.00.

Spektakl opowiada alternatywną historię. Co by było gdyby Ziemią zawładnął nie homo sapiens, ale rozumny szympans? Wszak ludzkie DNA różni się od szympansiego tylko o nieco ponad 1%? Przez miliony lat szliśmy w tym samym kierunku. Co by się stało, gdyby małpy opanowały ludzką mowę? Co by nam opowiedziały?  Spektakl nieco przewrotnie i surrealistycznie stara się odpowiedzieć na to pytanie.

Scena ze spektaklu "Balkony-pieśni miłosne" 

W październiku po raz kolejny "Balkony-pieśni miłosne" pokazane zostaną festiwalowej publiczności. Spektakl pokazany zostanie  17 i 18 października o godzinie 18.00 w Hali AMBEREXPO w Gdańsku. Hasłem tegorocznej edycji Wybrzeża Sztuki jest Odwaga.


Katarzyna Kalwat

Na maj 2026 roku Katarzyna Kalwat szykuje operę pod roboczym tytułem "Słońce, Powietrze, Popiół. Tryptyk". To drugi muzyczny projekt tej reżyserki. Premiera przygotowywana jest w koprodukcji z Narodowym Forum Muzyki w ramach Musica Polonica Nova. Ta performatywna opera powstanie  w oparciu o najnowszy dramat z 2024 r.  austriackiej pisarki, noblistki Elfriedy Jelinek. Napisany w poetyckim stylu utwór zawierać będzie liczne odniesienia do literatury, sztuki, mitologii, a także bieżących wydarzeń; opowiadać będzie m.in. o katastrofie klimatycznej. Pierwsza część pt." Słońce, do dzieła" to wielogłosowy monolog zmęczonego Słońca, przybierającego diaboliczny ton Mefistofelesa z Prologu w Niebie "Fausta". Słońce chce zniszczyć Ziemię i ukarać ludzi.W ostatniej części opery autorka opisuje śmierć planety i w bardzo osobistym tonie nawiązuje również do śmierci męża, utraty, żałoby i przemijania. Za tłumaczenie i libretto odpowiadać będzie Monika Muskała, która z Katarzyną Kalwat współpracowała przy spektaklu "Rechnitz. Anioł Zagłady" w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Muzykę do  "Słońce, Powietrze, Popiół. Tryptyk" skomponuje Wojciech Błażejczyk. W projekcie udział weźmie także Agata Zubel, polska wokalistka i kompozytorka, autorka wielu prawykonań dzieł współczesnych kompozytorów.

(mat.pras.)

Zdjęcia: Natalia Kabanow 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Lekarz was zeżre na kolację, czyli o "Złej dziewczynce"

Wystawa "Przestrzenie" w Zachęcie - zapowiedź

Wszyscy jesteśmy barbarzyńcami?