Posty

Wyświetlanie postów z sierpnia 24, 2018

WARTO ZOBACZYĆ w muzeach i galeriach, odcinek 16 poświęcony górom

Obraz
W sierpniowym odcinku cyklu WARTO ZOBACZYĆ chciałabym polecić wam obejrzenie wystaw, których motywem przewodnim, źródłem inspiracji lub też miejscem prezentacji są góry. Aby zapoznać się z tymi dziełami, najlepiej udać się do Zakopanego. W okolicy, którą upodobali sobie artyści tak różnorodni jak Witkacy, Antoni Kenar czy Władysław Hasior, znajdują się nie tylko wspaniałe krajobrazy, które warto obejrzeć na żywo, ale i muzea, w których prezentowane są prace malarzy i rzeźbiarzy, inspirujących się tematyką górską lub też w górach tworzących.

Podczas pobytu w Zakopanem warto odwiedzić willę Atma mieszczącą się przy ul. Kasprusie 19. Budynek ten został zbudowany przez Józefa Kasprusia-Stocha w 1895 r. z przeznaczeniem na pensjonat. W latach 1930-1935 mieszkał tu Karol Szymanowski.
Od  lat 70. XX wieku mieści się tu  biograficzne muzeum poświęcone kompozytorowi. Oprócz licznych pamiątek (m.in. 2 portretów Szymanowskiego namalowanych przez Witkacego, które stanowiły element wyposażenia wn…

Konserwacja obrazu "Bitwa pod Kaliszem"

Obraz
W Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach rozpoczął się właśnie drugi etap konserwacji obrazu przedstawiającego bitwę pod Kaliszem w roku 1706. To nie lada wyzwanie ze względu na rozmiar płótna: ponad dwa i pół metra wysokości i szerokości. Z powodu takich gabarytów obraz nie mógł być wniesiony do pracowni konserwatorskiej, dlatego prace postanowiono wykonać w sali wystaw zmiennych mieszczącej się przy Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. Właśnie tu goście galerii mogą odwiedzić konserwatorki pochylone nad obrazem (przez większą część tygodnia, do godz. 14.00). Prace będą prowadzone do marca 2019 r. O rozpoczęciu konserwacji „Bitwy pod Kaliszem”zadecydowałzły stan zachowania obrazu.  – Jego warstwa malarska i zaprawa, w wyniku procesów starzenia oraz niestabilnych warunków przechowywania w przeszłości, uległy z czasem spękaniu, odspajały się od płótna i wykazywały tendencje do wykruszeń. Dlatego w miejscach największych uszkodzeń powierzchnię doraźnie zaklejo…