Najlepsze Katalogi Wystaw z 2017 r. -odc.3 #dziedzictwo



Trzecie miejsce w moim ubiegÅ‚orocznym zestawieniu katalogów do wystaw czasowych zorganizowanych w 2017 r. zajÄ…Å‚ polsko-angielski katalog do ekspozycji #dziedzictwo pod redakcjÄ… dr. hab. Andrzeja Szczerskiego. Ekspozycji, którÄ… wciąż jeszcze można obejrzeć, gdyż trwa do 14 stycznia. I tak jak wystawa jest gigantycznym przedsiÄ™wziÄ™ciem muzealnym, tak też i katalog do niej jest obszernym, liczÄ…cym 605 stron tomem, w którym omówienia poszczególnych eksponatów zaprezentowanych na trzech piÄ™trach krakowskiego Muzeum Narodowego, poprzedzone zostaÅ‚y 11 esejami autorstwa specjalistów - od muzealników i historyków po krytyków i historyków sztuki i pisarzy. ZaczynajÄ…c od eseju Andrzeja Szczerskiego (historyka sztuki, kuratora wystawy i zarazem zastÄ™pcy dyrektora Muzeum Narodowego) z licznymi refleksjami na temat podobieÅ„stw i różnic obecnej wystawy i wystawy "Polaków portret wÅ‚asny" z 1979 r., do której siÄ™ odnosiÅ‚a, poprzez esej historyka prof. Andrzeja Nowaka o oryginalnym tytule "Polska i Europa Åšrodkowo-Wschodnia - narodziny gwiazdy (XIV-XV w.)", a także tekst poety i krytyka literackiego Krzysztofa Koehlera "Dziedzictwo Sarmacji", w którym próbuje odpowiedzieć na pytanie czym w ogóle jest dziedzictwo i jak wyglÄ…daÅ‚o dziedzictwo Sarmacji, aż do analizy dziedzictwa muzycznego, które w skondensowanej (może jednak zbyt lapidarnej) formie przedstawiÅ‚a Joanna Wnuk - Nazarowa, dyrygentka i dyrektorka NOSPRu w Katowicach, zwracajÄ…ca uwagÄ™ na oryginalność polskiej muzyki I poÅ‚owy XX w. na tle muzyki europejskiej i podkreÅ›lajÄ…ca fakt, że polskie dziedzictwo muzyczne z tego czasu jest niepowtarzalnÄ… spuÅ›ciznÄ…, którÄ… możemy siÄ™ szczycić (przywoÅ‚anie takich nazwisk jak  Henryk MikoÅ‚aj Górecki i jego dosÅ‚ownie bestsellerowej III Symfonii PieÅ›ni Å»aÅ‚osnych jest tu jak najbardziej zasadne). Niezmiernie żaÅ‚ujÄ™, że znakomita autorka nie poszerzyÅ‚a tematu. Kolejnemu esejowi poÅ›wiÄ™conemu poetyckiemu dziedzictwu prof. Maria CieÅ›la-Korytowska nadaje tytuÅ‚ wziÄ™ty z Juliusza SÅ‚owackiego ("Polsko ty moja! Gdy już nieprzytomni bÄ™dziemy wspomnij ty o nas!o! wspomnij!"), zaÅ› dr Marta KwaÅ›nicka z Uniwersytetu Papieskiego Jana PawÅ‚a II w Krakowie analizuje znane krakowianom przedstawienie z koÅ›cioÅ‚a franciszkanów ("SmÄ™tna Dobrodziejka, czyli odnawianie znaczeÅ„"), w którym ten tajemniczy obraz  namalowany temperÄ… na desce znalazÅ‚ siÄ™ przywieziony nie bardzo wiadomo skÄ…d, a również miejsce jego powstania nie jest znane. Dla miÅ‚oÅ›ników Witkacego z pewnoÅ›ciÄ… interesujÄ…cy bÄ™dzie esej "Po co pisaÅ‚ Witkacy?" Artura Grabowskiego z UJ, a refleksje na temat dziedzictwa w naszych czasach znaleźć można w eseju dr. Mateusza Wernera, wicedyrektora Narodowego Centrum Kutury.
Z uwagi na to, że współczesne wzornictwo cieszy siÄ™ w ostatnim czasie ogromnÄ… popularnoÅ›ciÄ…, a zwiedzajÄ…cych w Muzeum Designu mieszczÄ…cym siÄ™ od kilku miesiÄ™cy w dawnym Hotelu Cracovia byÅ‚o mnóstwo (podobnie jak na otwartej w grudniu w warszawskim Muzeum Narodowym nowej Galerii Wzornictwa Polskiego), tekst  PrzemysÅ‚awa Dakowicza"MebloÅ›cianka Kowalskich a sprawa polska. Notatki do nienapisanego eseju" z obszernymi cytatami może być znakomitym poszerzeniem wiedzy o tym jak i dlaczego meblarstwo polskie lat 60. XX w. wyglÄ…daÅ‚o tak a nie inaczej. Jednak sednem katalogu #dziedzictwo jest zestaw fotografii eksponatów wraz z opisami, po które można siÄ™gać nie tylko przed obejrzeniem wystawy, albo po niej (aby utrwalić sobie wiedzÄ™ na temat interesujÄ…cych obiektów, które przecież i tak bÄ™dzie można w wiÄ™kszoÅ›ci oglÄ…dać w krakowskim MN, gdyż caÅ‚a wystawa przygotowana zostaÅ‚a ze zbiorów wÅ‚asnych). Katalog jest tak duży i tak ciężki, że trudno byÅ‚oby go wertować na wystawie. Do tego celu sÅ‚uży Przewodnik, wydany jako osobna książeczka z numerami odpowiadajÄ…cymi tym, które znajdujÄ… siÄ™ przy dzieÅ‚ach prezentowanych w muzealnych salach - od parteru po III piÄ™tro.
WracajÄ…c jednak do zasadniczej części katalogu #dziedzictwo, w którym opisano zabytki od pierwszej ksiÄ™gi darów MNK z lat 1879-1894, aż do współczesnego linorytu Leszka Sobockiego z 1981 r. ("Znaczek II"), warto zwrócić uwagÄ™ na niewielkÄ…, osobnÄ…, wydzielonÄ… część poÅ›wiÄ™conÄ… sztuce współczesnej z reprodukcjami prac m.in. Natalii Wiernik, WÅ‚adysÅ‚awa Pluty, Roberta KuÅ›mirowskiego, a także ze współczesnymi krojami pism, meblami (Magdalena Tekieli) i porcelanÄ… (Marek CecuÅ‚a). O ile jednak sztuka dawna scharakteryzowana zostaÅ‚a dość szczegółowo, o tyle sztuka powojenna, podobnie jak na wystawie, jest reprezentowana dość oszczÄ™dnie (uważam, że nawet zbyt oszczÄ™dnie). Katalog #dziedzictwo polecam przede wszystkim z uwagi na doskonaÅ‚Ä… jakość  ilustracji i omówienia naszego "dawniejszego" dziedzictwa (do okresu miÄ™dzywojennego), na piÄ™kne edytorskie dopieszczenie szczegółów tej obszernej publikacji i przyciÄ…gajÄ…cÄ… wzrok okÅ‚adkÄ™. Nie bez znaczenia jest również umieszczona na koÅ„cu niezwykle przydatna dziesiÄ™ciostronicowa bibliografia.

Foto:mat.pras.MNK

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brawurowa premiera "Manekinów" w Operze Wrocławskiej

"Staram siÄ™ zbytnio nie intelektualizować swojego malarstwa" — wywiad z argentyÅ„skim malarzem Alejandrem Mariottim

"Flamenco to sposób bycia, Å›miechu...kochania..." – wywiad z artystÄ… flamenco FARRU