Od futuryzmu do abstrakcji - Ewa de Iulis Błaszak


Ewa de Iulis Błaszak to malarka i graficzka, która od 1973 r.mieszka we Włoszech, w miejscowości Corridonia, choć co jakiś czas przyjeżdża do Katowic, skąd pochodzi i gdzie prezentuje swoje prace. Teraz możemy je oglądać w pięknym miejscu - w Galerii Fra Angelico mieszczącej się na parterze Muzeum Archidiecezjalnego w Katowicach.
Ekspozycja "W drodze do abstrakcji" prezentuje fascynację artystki sztuką włoską z czasów Dantego, ale i pejzażem znad Adriatyku, szczególnym światłem jakim ekscytowali się polscy artyści wyjeżdżający na plenery do Italii już w XIX wieku.
Sztuki uczyła się w pracowniach współczesnych włoskich mistrzów XX w., z których najbardziej interesujący wydał jej się świat malarza Angelino Balistreriego (1922-2015) oraz rzeźbiarza Umberta Peschiego (1912-1992), przedstawiciela tzw. drugiej fali futurystów włoskich, którego twórczość najmocniej oddziałała na Ewę de Iulis Błaszak.
Na katowickiej wystawie możemy podziwiać prace przywiezione z Italii - figuralny cykl "Czarne raje" pokazujący postacie wynurzające się z tła niczym na obrazach Tamary Łempickiej. Obrazy te mają klimat charakterystyczny dla art deco, z włoską nutką koloryzmu i delikatnym echem osiągnięć Ecole de Paris. Prace, których rozpływająca się w miękkich liniach dekoracyjność wiedzie wprost do serii obrazów abstrakcyjnych, nasyconych mocnymi barwami, czystymi i dźwięcznymi, kładzionymi na podłożu bardzo specyficznym, co zobaczyć możemy przyglądając się tym dziełom z bliska.
Cykl abstrakcji namalowanych w wyniku fascynacji twórczością Peschiego tworzą zgrupowane w kształt krzyża obrazy o pięknej złoto - czerwonej kolorystyce ujęte w srebrzyste ramy. Na wystawie można też obejrzeć liczne grafiki, na poły surrealistyczne, na poły abstrakcyjne, starannie wykonane i dopracowane w najdrobniejszych szczegółach.
Wystawa godna nazwy tej muzealnej galerii - wszak Fra Angelico (ok.1387-1455), włoski mistrz, dominikanin malujący renesansowe anioły, podobnie jak polska artystka w Italii odtwarzał kolorystyczny raj pełen mistycyzmu i ukojenia, dążąc do uproszczenia i monumentalności kompozycji.
Ekspozycja czynna będzie do 11 lutego 2017 r.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brawurowa premiera "Manekinów" w Operze Wrocławskiej

"Staram się zbytnio nie intelektualizować swojego malarstwa" — wywiad z argentyńskim malarzem Alejandrem Mariottim

"Nasze imprezy są flamenco, żyjemy flamenco, śpimy flamenco i jemy flamenco" – wywiad z Tomatito