Ikony, cerkwie i lalki
Dwudziestego pierwszego lutego minie czwarta rocznica śmierci Jerzego Nowosielskiego, malarza i teologa kojarzonego z prawosławiem i mistycznym pojmowaniem sztuki, twórcy obrazów figuralnych i scen religijnych, które wypełniają ściany i ikonostasy cerkwi w całej Polsce. Urodzony w Krakowie w 1923 roku Jerzy Nowosielski rozpoczął naukę u spadkobiercy Młodej Polski Stanisława Kamockiego, po czym zaczął kilkumiesięczne studia w ławrze unickiej w Uniowie pod Lwowem, gdzie nauczył się "pisać" ikony. Po II wojnie światowej związał się z Grupą Krakowską, studiował na ASP, został asystentem Tadeusza Kantora, fascynował się twórczością Tadeusza Brzozowskiego i malował płaskie obwiedzione wyraźnym konturem sylwetki przypominające portrety Amedeo Modiglianiego. W latach 50. zainteresowały go postacie uprawiające sport i najchętniej malował gimnastyczki o wydłużonych kończynach i smukłych tułowiach. Fascynowało go również malarstwo naiwne z jego sztywnością, prosto