Skarby urojone - wystawa Miłosza Wnukowskiego

Wystawa prac Miłosza Wnukowskiego w CKK w Katowicach stanowi połączenie sztuki (malarstwo, rzeźba) z archeologią. Jest próbą  odtworzenia świata, którego już nie ma. Świata odnalezionego, posklejanego, ułomnego, ale dzięki temu tym cenniejszego. Zwykłe skorupy wykopane w ziemi, można by było skomentować kącik w katowickiej Galerii  Pustej, gdzie  niczym na śmietniku leżą połamane naczynia. Osiołek - rzeźba, posklejana z kawałków podobnie jak obraz przedstawiający antyczną wazę zrekonstruowaną z odnalezionych fragmentów. Współczesne rzeźby, których brak rąk i dziwne poskręcane pozy, sprawiają wrażenie, że jest to jakieś archeologiczne znalezisko, podobnie jak wydrążony pień drzewa, którego wnętrze Miłosz Wnukowski bardzo pracowicie artystycznie "opracował."
Miłosz Wnukowski fikcyjnie odtwarza archeologiczną rzeczywistość. Brutalną jak na obrazie z psami uwięzionymi w klatce i zagryzającymi się wzajemnie, o czym świadczą kości porzucone obok (kości współbratymców?). Niewyraźną niczym czaszka namalowana na czarnym tle ogromnego obrazu, sugerująca znalezisko z prehistorii. Wołającą o pomoc, odkrycie, wyciągnięcie na powierzchnię niczym palce na zielonym obrazie z lasem rąk uniesionych gdzieś z wnętrza...
"Skarby urojone" to wizja archeologii widziana oczami artysty,  umieszczającego w  gablotach jakieś zardzewiałe fragmenty narzędzi, które jednoznacznie przywodzą na myśl ekspozycje z muzeów archeologicznych prezentujące różne odkrycia.
Dlaczego skarby - wiadomo, ale dlaczego urojone? Być może dlatego że nie sposób idealnie odtworzyć dawnych przedmiotów  w dawnym kształcie, choć możliwości współczesnej archeologii sa ogromne i zrekonstruowanie postaci na podstawie fragmentów są jak najbardziej możliwe. Jednak czym lub kim jest zrekonstuowana z kawałków waza, rzeźba czy postać odtworzona na podstawie znalezionych kości i czaszki? Fantomem, urojeniem, bo życia nie sposób przywrócić.
Interesująca wystawa, na której miłośnicy archeologii mają spory materiał do refleksji.
Ekspozycja czynna będzie w katowickiej Galerii Pustej w Centrum Kultury Katowice do 10 stycznia 2016 r..

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brawurowa premiera "Manekinów" w Operze Wrocławskiej

"Staram się zbytnio nie intelektualizować swojego malarstwa" — wywiad z argentyńskim malarzem Alejandrem Mariottim

"Nasze imprezy są flamenco, żyjemy flamenco, śpimy flamenco i jemy flamenco" – wywiad z Tomatito