Jeszcze więcej Abakanowicz w Pawilonie Czterech Kopuł


W ubiegłym roku w kwietniu zmarła Magdalena Abakanowicz, jedna z najwybitniejszych  rzeźbiarek współczesnych i niewątpliwie najbardziej znana polska rzeźbiarka naszych  czasów. Jej ogromne kompozycje rzeźbiarskie w 2017 r. można było zobaczyć w kilku miejscach Wrocławia ("Śladami Abakanowicz") - zarówno w Galerii Dworcowej, jak i przed Dworcem Głównym, przy Bastionie Ceglarskim, w wirydarzu Muzeum Architektury, a także przed Synagogą Pod Białym Bocianem czy w Muzeum Współczesnym Wrocław i na wrocławskim lotnisku. Dzieła Abakanowicz można było również obejrzeć w Pawilonie Czterech Kopuł, gdzie jej słynny "Tłum" umieszczono na monumentalnym oszklonym dziedzińcu muzealnym.
Wrocławskie Muzeum Narodowe, którego oddziałem jest Pawilon Czterech Kopuł, dzięki swemu wieloletniemu dyrektorowi Mariuszowi Hermansdorferowi, który był zaprzyjaźniony z artystką, miało w swych zbiorach pokażną grupę dzieł Abakanowicz. Pod koniec 2017 r. za sumę 2 mln zł z dotacji MKiDN zakupiono 14 prac artystki, które kilka dni temu udostępniono publiczności.  Jak poinformował na uroczystym otwarciu  pokazu minister Piotr Gliński, w ministerstwie również znajduje się kilka wcześniej zakupionych instalacji i rzeźb Magdaleny Abakanowicz. Nowe nabytki pokazane zostały w kopule północnej i na tzw. dziedzińcu.

W kopule północnej umieszczono  nowo nabytą grupę pięciu figur z cyklu "Mutanty" z lat 1994-1996 wykonaną z żywicy, worka i metalowego stelażu oraz grupę 6 figur z serii "Ghost, Spooks i Spirits" z 2008 r. z worka i żywicy, które świetne wkomponowały się w monumentalną przestrzeń sal o śnieżnobiałych ścianach, na tle których ustawiono też "Ugłowionego" z 1997-1998 z płótna i żywicy, a także najbardziej znaną chyba grupę rzeźbiarską Abakanowicz "Tłum". W sali obok znajdują się  tkaniny i wcześniejsze  prace autorstwa Abakanowicz.

Na dziedzińcu natomiast do kompozycji "Koło i lina" z 1973 r. dostawiono "Ptaki" oraz nowo nabyte dwie formy z grupy "Wrzeciona" z 1997 r. z gałęzi brzozowych, siatki drucianej i płótna. Przed wejściem do Pawilonu czterech Kopuł stoją dwa stalowe "Ptaki" Abakanowicz, a na tyłach planowany jest Ogród Rzeźb, w którym mają stanąć przeniesione z okolic starego gmachu Muzeum Narodowego figury rycerzy.
Do 25 marca można oglądać w Pawilonie Czterech Kopuł wszystkie nowe dzieła artystki, która w latach 1949-1950 studiowała w PWSSP w Gdańsku, a następnie w Warszawie. Od połowy lat sześćdziesiątych tworzyła w tkaninie wielkie kompozycje przestrzenne zwane abakanami, które po raz pierwszy zaprezentowała na Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. Od lat 70. XX w. tworzyła duże zespoły figuralne i prace o strukturze organicznej z tkaniny utwardzanej żywicą, jak również kompozycje z drewna, metalu i kamienia (seie Alteracje, Plecy, Tłum, Embriologia, War Games).
W 1992 r. w konkursie na przedłużenie Wielkiej Osi Paryża wyróżnienie uzyskał jej projekt Architektura arboretalna, w którym zaproponowała koncepcję ekologicznego miasta. Wystawiała na światowych przeglądach sztuki m.in. na wspomnianym już biennale w Lozannie (1962-1976, 1985), na Biennale Sztuki w Wenecji (1968, 1980, 1995) oraz Biennale Sztuki w Sao Paolo (1965, 1979).
 Od 2000 r. eksperymentowała z nowym tworzywem, tworząc z metalowych płyt kompozycje animalistyczne (cykl Ptaki). Kiedyś "Ptaki" stały na ulicy Świdnickiej we Wrocławiu, teraz przeniesiono jedną z prac przed Pawilon Czterech Kopuł, a dwie inne znajdują się w środku, na dziedzińcu.
Dzięki nowym nabytkom wrocławskie muzeum posiada obecnie najcenniejszą i największą (65 dzieł) kolekcję dzieł Magdaleny Abakanowicz.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Brawurowa premiera "Manekinów" w Operze Wrocławskiej

"Staram się zbytnio nie intelektualizować swojego malarstwa" — wywiad z argentyńskim malarzem Alejandrem Mariottim

"Nasze imprezy są flamenco, żyjemy flamenco, śpimy flamenco i jemy flamenco" – wywiad z Tomatito